Mir in upanje
Leto 2024 nam daje jasno lekcijo; izobraževanje za mir, človekove pravice in trajnostni razvoj ni razkošje, temveč nujna potreba. Za leto 2025 pozivamo k podvojitvi prizadevanj za zagotavljanje pravice vsakega otroka do kakovostnega izobraževanja od rojstva.
OMEPPREDŠOLSKA VZGOJA
1/10/20253 min branje


"Ko vzgajamo za sodelovanje in solidarnost, vzgajamo za mir." ~ María Montessori, 1937, Kopenhagen
Predšolska vzgoja v letu 2024 - Globalni izzivi, ki zahtevajo takojšnje ukrepanje
Leto 2024 bo ostalo v spominu kot leto globokih globalnih kriz, ki so nesorazmerno prizadele otroke v njihovem najbolj ranljivem obdobju – zgodnjem otroštvu. Vojne, nasilje, podnebne spremembe, naravne katastrofe in neenakosti v dostopu do vzgoje in izobraževanja v predšolskem obdobju so razkrili krhkost zaščitnih sistemov ter nujno potrebo po usklajenem in trajnostnem delovanju za zaščito pravic najmlajših.
V letu 2024 je svet beležil več kot 50 aktivnih oboroženih spopadov. Združeni narodi so dokumentirali hude kršitve otrokovih pravic, vključno z umori, spolnim nasiljem ter napadi na šole in bolnišnice. Te razmere so vplivale na številne regije, daleč onkraj Ukrajine, Gaze, Sudana, Mjanmara in Somalije, ter pustile milijone otrok razseljenih, sirot ali ujetih v kroge nasilja, ki poglabljajo izključenost in neenakost.
Poleg tega so krize, ki jih je povzročila podnebna sprememba, poglobile ranljivost. Dolgotrajne suše, obsežne poplave in intenzivne nevihte so razselile milijone družin in močno prizadele najbolj ranljive in revne otroke. V državah, kot so Gvatemala, Honduras, Bangladeš in Pakistan, je pomanjkanje dostopa do osnovnih storitev, vzgoje in izobraževanja poglobilo neenakosti in oviralo celostni razvoj otrok.
Ti pojavi niso zgolj motili vsakdanjega življenja otrok, temveč so tudi ogrozili njihove temeljne pravice: pravico do izobraževanja, igre, varnega okolja in optimalnega razvoja.
Izobraževanje za mir, človekove pravice in trajnostni razvoj
V tem zapletenem scenariju je izobraževanje za mir, človekove pravice in trajnostni razvoj pomembni orodje. Vzgajanje mladih otrok o vrednotah, kot so solidarnost, mirno sobivanje in medsebojno spoštovanje, je ključno za gradnjo bolj pravičnih in trajnostno naravnanih družb.
Ta pristop zahteva obnovljeno zavezanost izvajanju globalnih sporazumov, kot sta Tashkentska deklaracija in Zaveze za okrepitev vzgoje in izobraževanja v zgodnjem otroštvu (16. november 2022), kot tudi Globalna partnerska strategija za zgodnje otroštvo (GPS). Ti sporazumi ponovno potrjujejo kolektivno odgovornost držav, globalnih organizacij in družb, da razvijejo vključujoče, pravične in kakovostne izobraževalne programe od rojstva naprej.
Ta pobuda si prizadeva dati prednost predšolski vzgoji kot temeljni človekovi pravici, ki ne le spreminjajo življenja mladih otrok, temveč tudi življenje njihovih družin in skupnosti. Združeni narodi Desetletje za vzgojo in izobraževanje v zgodnjem otroštvu predstavlja zgodovinsko priložnost za usklajevanje medsektorskih ukrepov, krepitev izobraževalnega upravljanja in zagotavljanje trajnostnih javnih naložb v korist najbolj ranljivih članov družbe.
Na letošnjem Svetovnem zasedanju OMEP smo ponovno potrdili svojo zavezanost predlogu Združenih narodov Desetletje za vzgojo in izobraževanje v zgodnjem otroštvu kot ključno strategijo za spodbujanje globalnih prizadevanj v zadnjih letih Agende 2030 ter za postavljanje temeljev za bolj ambiciozno agendo v prihodnosti.
Zaveze OMEP za leto 2025:
Politično zagovorništvo za zagotavljanje otrokovih pravic
Poglobljeno bomo delovali za učinkovito izvajanje Konvencije o otrokovih pravicah, zavez iz Tashkentske deklaracije in ciljev Združenih narodov Desetletje za vzgojo in izobraževanje v zgodnjem otroštvu.Izobraževanje za mir, človekove pravice in trajnostni razvoj
Ta pristop bo integriran v programe predšolske vzgoje in usklajen s ciljem 4.7 trajnostnega razvoja (SDG). Spodbuja kritično zavedanje in skupni občutek odgovornosti, pripravljajoč otroke na soočanje z globalnimi izzivi, kot sta podnebna sprememba in neenakost, ter krepitev njihove aktivne državljanske vloge od zgodnjih let naprej.Razširitev in krepitev komunikacije
Ozaveščanje družin, skupnosti in vlad o pomenu predšolske vzgoje kot temelja za mir in trajnostni razvoj bo prioriteta. S pomočjo globalnih kampanj in inovativnih orodij želimo spodbuditi kolektivna prizadevanja, ki bodo navdihnila konkretne in trajnostne zaveze za pravice in celostni razvoj otrok.
Poziv za leto 2025
Gradnja pravičnejšega sveta, ki se začne v zgodnjem otroštvu
Leto 2024 nam daje jasno lekcijo; izobraževanje za mir, človekove pravice in trajnostni razvoj ni razkošje, temveč nujna potreba. Za leto 2025 pozivamo k podvojitvi prizadevanj za zagotavljanje pravice vsakega otroka do kakovostnega izobraževanja od rojstva.
OMEP ponovno potrjuje svojo zavezanost sodelovanju pri gradnji sveta, kjer so mir, človekove pravice in trajnost otipljiva resničnost. Prednostno obravnavanje zgodnjega otroštva ne bo le preoblikovalo posameznih življenj, temveč tudi postavilo temelje za bolj človeško, pravično in enakopravno prihodnost.
Z upanjem in zavezanostjo vstopamo v leto 2025 prepričani, da lahko vsako dejanje od lokalnih projektov do mednarodnih zavez prispeva k zagotavljanju pravice vsakega otroka do srečnega otroštva in razvoja njihovega potenciala.
Buenos Aires, 20. december 2024
Mercedes Mayol Lassalle
Predsednica svetovne organizacije OMEP


Mercedes Mayol Lassalle
Združenje OMEP Slovenija
© Združenje OMEP Slovenija

