Poskrbimo najprej za vzgojitelje


Poskrbimo najprej za vzgojitelje
- ključno sporočilo mednarodne konference
o socialnem in čustvenem učenju
11. novembra 2025 je potekala mednarodna konferenca Socialno in čustveno učenje v predšolskem obdobju, ki je v organizaciji OMEP Slovenija, UM Pedagoške fakultete in Kindergratens International združila kar 169 udeležencev iz različnih delov Slovenije in tujine. Dogodek je presegel pričakovanja – ne le po številu udeležencev, temveč predvsem po globini razprav, strokovnih uvidih in iskreni želji udeležencev, da prispevajo k bolj celostnemu razumevanju socialnega in čustvenega razvoja v predšolskem obdobju.
Konferenca je ponudila bogat nabor vsebin za krepitev socialnih in čustvenih kompetenc tako otrok kot strokovnih delavcev. Predstavitve in razprave so izpostavile nujnost proaktivnega pristopa, saj so otrokove socialne in čustvene spretnosti temelj njegovega prihodnjega uspeha, dobrega počutja in sposobnost povezovanja z ljudmi. Ključne vsebine so poudarile pomen odzivnega odnosa, čuječnosti v vrtcih, podpore pri regulaciji čustev ter gradnje varnih odnosov skozi vsakodnevne interakcije.


Okrogla miza, ki je pustila pomemben pečat
Med najodmevnejšimi deli konference je bila okrogla miza, posvečena socialnim in čustvenim kompetencam strokovnih delavcev. Razprava je razkrila pomembno resnico. Čeprav nenehno govorimo o pomenu varnega in spodbudnega okolja za otroke, premalo pozornosti namenjamo varnemu in spodbudnemu delavnem okolju vzgojitelj.
Strokovnjaki so poudarili, da brez sistemske podpore dobrobiti vzgojiteljev ne moremo pričakovati, da bodo ti lahko dosledno in avtentično uresničevali principe socialno in čustveno bogatega okolja. Vzgojitelj, ki je preobremenjen, kronično utrujen ali izpostavljen visokim zahtevam brez ustreznih pogojev, težko vzpostavi varno, toplo in spodbudno učno okolje, ne glede na svoje znanje, izkušnje ali predanost poklicu. Razprava je zato odprla prostor za pomemben premik:
Vzgojitelj ne more dajati, česar sam nima
Poznavanje teorije ni dovolj. Vzgojitelj lahko pozna vse razvojne teorije, obvlada najboljše metode dela, preštudira vsak priročnik o čustvenem opismenjevanju – a če je preobremenen, pod stalnim stresom in v okolju, ki ne podpira njegovega lastnega čustvenega blagostanja, vse to ne bo mogel udejaniti v praksi.
Kako naj vzgojitelj, ki se sam počuti negotovega, nevrednega ali izčrpanega, ustvarja varno in spodpudno okolje za otroke? Kako naj zrcali čustveno regulacijo, če nima prostora za svojo lastno? Kako naj bo prisoten, ko je njegov um preobremenen z administrativnimi nalogami in pomanjkanjem podpore?
Področje socialnih in čustvenih kompetenc strokovnih delavcev je premalo poudarjeno in s tem se ne ukvarjamo sistematično. To ni zgolj individualna odgovornost posameznika – to je sistemska vrzel, ki kliče po konkretnih ukrepih.
Potrebujemo:
sistemsko podporo vzgojiteljem v obliki supervizije, intervizije in dostopa do strokovno vodenih reflektivnih praks
delovne pogoje, ki omogočajo kakovostno pedagoško delo brez nenehne obremenitve
kulturo, kjer je skrb za čustveno blagostanje zaposlenih prioriteta, ne dodatek
priznanje, da je čustvena pismenost vzgojitelja temelj njegove profesionalnosti
Pot naprej
Udeleženci so konferenco zapustili z občutkom navdiha, a tudi odgovornosti. Razprave so jasno pokazale, da je razvoj socialnih in čustvenih kompetenc proces, ki zahteva stalno rast, strokovno podporo in kulturo sodelovanja. Predvsem pa spoznanje, da ne moremo vzgojiti vzdržjivih in srečnih otrok, ne da bi okrepili socialne in čustvene kompetence strokovnih delavcev.
OMEP Slovenija se zavezuje k nadaljnjemu dvigovanju zavesti o tej ključni temi in podpiranju sistematičnih sprememb, ki bodo omogočile strokovnim delavcem varno in spodbudno delovno okolje.
Konferenco sta povezovali čudoviti moderatorki Jasna Nuša Štaher in Barbara Omerovič, vzgojiteljivi iz vrtca Borisa Pečeta Maribor. S svojo strokovnostjo, toplino in občutkom za dinamiko pogovora sta ustvarili prostor, kjer so mnenja, izkušnje in ideje vseh sodelujočih resnično zaživele.


"Skrb za dobrobit otrok se začne
z varnim in spodbudnim delavnim okoljem vzgojiteljev."
Združenje OMEP Slovenija
© Združenje OMEP Slovenija


